Boetetax voor niet-duurzame mode?
Halverwege jaren ’00 kwam de term ‘duurzame mode’ in zwang. Voor die tijd waren het vooral nog vormloze, ongebleekte katoenen jurken en overhemden die de winkels sierden, waar we het over ‘eco fashion’ of ‘duurzame mode’ hadden. Maar stukje bij beetje kwam daar verandering in. De vervuilende effecten van de katoenindustrie sijpelden langzaam maar zeker de wereld in. Hippe, duurzame modelabels kwamen op. En vooral in het babysegment ontstond er een ware hype in rompers, truitjes en broekjes van biologisch katoen, veelal van Scandinavische merken. Alles voor een betere wereld, alles in het belang van je kind. Toch?
Grote modeketens
Maar pas sinds een jaar of vijf, zes lijkt duurzame mode langzaam maar zeker een vast plekje te veroveren in de fashionindustrie. Het waren niet langer alleen kleinschalige, opkomende labels van overwegend jonge ontwerpers die zich stortten op het produceren van duurzame fashion, maar ook de grote modeketens brachten steeds vaker een duurzame lijn uit. H&M, HEMA, Zara en C&A: allemaal hebben ze inmiddels een duurzaam segment. H&M heeft zelfs als streven om uiterlijk in 2020 alleen nog maar biologisch katoen, gerecycled katoen of ‘Better Cotton’ te gebruiken.
Mint
Vorige week was ik op de Modefabriek, speurend naar Mint – het duurzame onderdeel van de Modefabriek. De plek waar je jarenlang bestaande en nieuwe duurzame labels kon vinden. Mint, dat al tien edities lang nauw verbonden is aan de Modefabriek, was echter nergens te vinden. Wat bleek? De organisatie van de Modefabriek laat Mint voortaan een integraal onderdeel zijn van de Modefabriek. “Wij benadrukken dat er niet zoiets is als mode en duurzaamheid – ze zijn één,” laten Mint en Modefabriek in een persbericht weten. Het klinkt als een heel mooie, toekomstgerichte gedachte. Maar ziet de gemiddelde consument het verschil wel tussen gewoon en duurzaam geproduceerd katoen? En is hij bereid meer te betalen voor duurzaam geproduceerde mode? Want duurzaam geproduceerde katoen is altijd nog kostbaarder dan regulier katoen.
Milieubewuste projecten
Ik denk dat er nog een lange weg te gaan is voor alle modemerken die duurzaam willen produceren. De consument kijkt vooral naar z’n portemonnee, een relatief kleine groep milieubewuste consumenten daargelaten. Misschien moet er een soort boetetax geheven worden op niet-duurzaam geproduceerde mode. Die betaalde tax wordt vervolgens gepompt in milieubewuste projecten. Dan geef je de consument geen keuze, maar dwing je hem bewust te kopen. En als we met z’n allen dan ook nog een stukje minderen in het kopen van kleding, zijn we al een heel eind in het verminderen van de vervuilende katoenproductie.
Bronnen:
HM.com
FashionUnited.nl
Beeldcredit: Silvia Giovanardis