Zó win je Generatie Y en Z als klant
Hoe win je Generatie Y (oftewel millennials, geboren tussen 1980 en 1995) en hun opvolgers, Generatie Z (geboren tussen 1996-2015) voor je als klant? Daarvoor moet je achterhalen wat de kenmerken zijn van de verschillende generaties. Drie overeenkomsten en drie verschillen tussen Gen Y en Gen Z.
Overeenkomst 1: authenticiteit
Zowel Gen Y als Z houdt van transparantie. Ze voelen het beiden feilloos aan wanneer een merk niet authentiek is. Voor Generatie Z klantprofielen geldt dit overigens nog meer dan voor hun voorgangers. Kortom: zorg ervoor dat je merk relevant, oprecht en origineel is, wil je jongere klanten binden.
Overeenkomst 2: duurzaamheid
Waar millennials duurzaamheid al vaak hoog op de prioriteitenlijst hebben staan, is Gen Z hier nog feller op gebrand. Tweedehands producten worden door beide generaties gezien als een duurzaam en goedkoop alternatief voor over- en massaproductie. Wie als organisatie niet milieubewust bezig is, wordt niet serieus genomen door de jonge generatie.
Overeenkomst 3: inclusiviteit
Respect voor anderen, gendergelijkheid, sociaal-maatschappelijke gelijkheid: voor Gen Y en Z is het volstrekt logisch. De normen en waarden van merken moeten overeenkomen met hun eigen normen en waarden. En wanneer nodig, dan vechten ze het begrip ‘inclusiviteit’ graag aan. Als bedrijf doe je er goed aan je hiervan bewust te zijn én je gedachtengoed naar buiten te brengen.
Wil je jongere klanten binden, dan komt de aanpak voor beide generaties behoorlijk met elkaar overeen. Maar er zijn ook (grote) verschillen. We noemen er drie:
Verschil 1: on- versus offline winkelen
In de tijd dat millennials opgroeiden, schoten webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Gevolg: millennials winkelen graag online en zijn hierin volledig thuis. Je zou verwachten dat voor Generatie Z klantprofielen – ook wel digital natives genoemd – hetzelfde geldt. Niets is minder waar: Gen Z winkelt juist liever in fysieke winkels. Ze stelt er echter wel een aantal eisen aan: de winkels moeten in de buurt zitten en zowel een breed als diep assortiment hebben. Gen Z wil nu eenmaal zelf kunnen kiezen.
Verschil 2: spenderen versus besparen
Voor millennials kon het economisch gezien niet op toen zij opgroeiden. Sparen vinden ze daarom minder van belang; ze zijn vooral op zoek naar unieke ervaringen en het ondergaan van belevenissen. En die delen ze maar al te graag via social media. Speel daar dus op in!
Gen Z’ers maakten in hun jonge jeugd de economische recessie mee en zijn daardoor voorzichtiger met spenderen dan hun voorgangers. Ze willen wel degelijk geld uitgeven, maar de investering moet de moeite waard zijn. Belangrijk dus om daar de marketing op te richten.
Verschil 3: dromers versus doeners
Millennials staan bekend als een verwende generatie, ze worden ook wel de Peter Pan-generatie genoemd: een generatie die niet volwassen wil worden en die droomt van een betere wereld. Ze lopen warm voor termen als maatschappelijk bewust en duurzaam.
Gen Z’ers daarentegen zijn pragmatischer dan hun voorgangers: ze zijn opgegroeid tijdens de economische recessie en worden continu geconfronteerd met termen als klimaatverandering, nepnieuws en stikstofcrisis. Ze stropen daarom graag de mouwen op en komen vol overtuiging in actie.
En dat gebeurt snel, want deze generatie kent een aandachtsspanne van slechts acht seconden en is altijd met de rest van de wereld verbonden via de smartphone. Een website die te langzaam laadt of niet geschikt is voor mobiel? De Gen Z’er is al weg.
Geschreven in opdracht van MKB Servicedesk.nl